بهینه‌سازی موتور جستجو (Search engine optimization)، یک روند مناسب برای بهبود دید یک وب سایت یا یک صفحه وب در یک موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمی است. بطور کلی وب گاه‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدید کننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند. (SEO) توانایی انواع جستجو را دارد، از جمله: جستجوی تصاویر، مکانی، جستجوی ویدئو، جستجوی علمی، جستجوی خبری و صنعت خاص در رأس موتور جستجو هستند.

به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی (SEO) به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه مردم چه چیزی را جستجو می‌کنند رسیدگی می‌کند و همینطور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. در کل (SEO) به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به افرادی که خدمات (SEO) را ارائه می‌دهند مراجعه کنید.



تکنیک‌های کلاه سفید در مقابل تکنیک‌های کلاه سیاه

تکنیک‌های SEO می‌توانند به دو گروه عمده طبقه‌بندی شوند:

تکنیک‌هایی که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب توصیه می‌کنند، و تکنیک‌هایی که مورد تأیید موتورهای جستجو نیست. موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که اثر دسته دوم را کاهش دهند هرز آگهی‌ها از آن جمله هستند. مفسران صنعتی و شاغلانی که از این تکنیک‌های SEO استفاده می‌کنند، آنها را به SEO کلاه سفید یا کلاه سیاه طبقه‌بندی کرده‌اند.

تکنیک‌های کلاه سفید تمایل به تولید نتایجی دارند که مدت زمان زیادی برقرار هستند، در حالیکه تکنیک‌های کلاه سیاه پیش بینی می‌کنند که وب سایت‌های آنها در نهایت ممکن است بطور موقت یا دائم توقف گردد؛ هنگامی که موتورهای جستجو سر از کارشان درآورند.

یک تکنیک SEO کلاه سفید تلقی می‌شود، اگر از دستور العمل‌های موجود جستجو پیروی کرده و فریبی در کارش نباشد. از آنجاییکه دستورالعمل‌های موتور جستجو به عنوان مجموعه‌ای از قوانین نوشته نشده است، این یک تمایز مهم و قابل توجه است.



Off Page SEO در برابر On Page SEO

آنچه که شما در سایت تان می نویسید و برای سئو و بهینه سازی آنها به صورت دستی دسترسی دارید (On Page Seo) نامیده می شود مانند: کلمات کلیدی، متاتگ ها، تگ های h1 تا h6، تگ های عنوان Title Tagها.


آنچه که شما می توانید برای افزایش سئو و بهینه سازی سایت در سایت های دیگران از سایت خود و لینک های خود تبلیغ کنید تا دیگران بینند (Off Page Seo) می باشد مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، ویدئوها و مقالات.